:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Monday, December 26, 2011

Pasal Panduan Cloth Diaper


Alhamdulillah.. aku boleh siapkan Panduan Cloth Diaper sebelum buka sekolah.. melalui pengalaman, pembacaan, sumber dari internet je sebab belum jumpe buku yang bertulis pasal CD ni untuk dijadikan referrence.. memang aku betul2 mengadap buat kije ni.. penulisan berdasarkan soalan dari customer2 aku.. panduan ini adalah free, mengandungi 16 muka surat.. mukasurat 15 dan 16 adalah berkaitan kedai aku.. sekian..

Tapi, aku ni terlebih rajen pulak.. pegi promote kt satu group dalam FB ni.. niat asal hanya untuk semua customer aku je sebab majoriti customer aku adalah ibu yang baru nak kenal dunia CD.. bile tersalah rajen pegi post dekat wall group tu sape nak panduan boleh tinggalkan email.. maka, melebihi seratus lebih yang mintak panduan ni.. dekat post tu, terang-terangan telah dinyatakan untuk 'ibu yang baru berjinak2 dalam dunia cloth diaper sebab panduan ini hanya basic saja..'

Tapi lagi, ade jugak yang dah master, dah pro, malah reseller mintak panduan ini.. niat asalnya malas nak bagi.. buat apa bagi pada yang dah master kan.. tapi bila difikirkan, takut dituduh kedekut pula.. alahai, susah kan berkomunikasi dengan manusia ni.. jadi, aku sekali lagi terlebih rajen.. makanya, timbul seseorang yg aku anggap dh master pegi komen pasal penulisan aku..

Apa yang dia komen, kekeliruan tentang Fitted Diaper.. aku akui, melalui pembacaan aku fitted diaper ni dah ade size.. tp terlepas pandang tentang one size fitted diaper ni.. dan ada juga dia statekan fitted diaper ni dijahit berlapis2 tanpa dijahit PUL.. makan fitted perlu dipakai dengan cover.. ok, baca sendiri apa yang dia tulis..


Aku pening ayat dia.. mula2 kata fitted ni ade size S, M dan L.. tetapi conclude kan fitted bukanlah CD yang ada size.. aish, pening budak kalau ade cg camni.. bila dikomen, aku dengan rase berkobar2 nak tebritkan edisi kedua dengan nak membetulkan apa yang telah di betulkan oleh si cik kiah ni.. tapi, lain pulak jadinya bila dia kate aku punye info salah.. sila baca sendiri.. bukti.. kan kalau aku tulis takut ade org kate aku edit pulak ayat orang..


Kasar ke ayat aku? lepas tu aku dapat mesej dari orang lain pulak.. admin group tu juge..




Penjelasan aku;

No.1 - aku pernah post iklan di wall.. mase tu baru jadi group.. so, xtau yang x boleh.. selepas ditegur, aku trime.. tp aku just mention kt dia yg orang lain boleh je, nape x ditegur sama.. mungkin kah dianggap melawan? sekali je aku buat camtu.. rupenye, post aku berkaitan panduan cloth diaper tu dianggap sebagai mempromosikan kedai juga.. x boleh ke bg dulu notis cakap ni ade unsur promosi? sebab dalam fikiran aku langsung xde niat nak promosi, just untuk kongsi ilmu pada yang mahu dan baru.

No. 2 - Dia kate tidak menghormati.. ya ALLAH, aku just mention je orang lain boleh, nape aku xleh.. tu adalah admin pertama.. admin kedua yang komen pasal panduan tu.. dah kau terang2 kate info aku salah..sakit hati x? x boleh ke cakap berlembut, sekurang2nya jangan kata salah, kata lah kurang tepat.. aku pun x terasa.. ni seolah2 mcm totally salah, padahal sikit je pun yg x lengkap..

No. 3 - betul dah ayat dia tu 'info kurang tepat'.. yg tu aku trime.. tapi dia kata tindakan aku sama seperti mempromosikan secara langsung.. alahai.. mende free je pun panduan ni.. bukan aku mintak rm10 untuk satu copy.. salah ke aku nak selitkan iklan kedai aku page yg last sekali.. tengok peniaga2 besar.. penebit buku contohnya.. dia edarkan satu buku bertajuk sekian2.. dibeli dengan harga rm20 misalnya.. last sekali pasti ada iklan contoh2 buku lain yg dijual di kedai dia.. betul x? itu yg dibayar.. yang ni free je pun.. alahai..

Tapi, aku mengaku,

mesej yg aku balas pada ayat no.3 aku dah ade nada kasar.. sape bole tahan beb! ape kejadah? ingat aku nak hadap sangat group tu?


Lepas tu timbul pulak admin ke4 yang tulis terangan pasal aku dan HZ Baby Village dan komen2 beliau.. makanya, pastilah ada yang LIKE, bagi komen kutuk2 aku, hina aku, macam2 lagi lah.. jujurnya, mengalir juga air mata ni sebab aku seorang manusia yg ada hati dan perasaan! tp apa boleh buat, nak defend diri sendiri sudah di remove dari group.. baca senyap2 je la ape yg org lain hina.. tersentap betul hati nih!

Tak pe, diam bukan bererti kalah.. diam membawa seribu satu makna yang tersirat..

p/s : alhamdulillah, dengan dugaan ini, aku dapat offer untuk buke booth pda karnival 27-29 januari 2012 di East Cost Mall, Kuantan.. tengah memikirkan nak atau tak.. mungkin terpaksa tolak dulu atas sebab2 tertentu.. xpe, jika diizinkan ALLAH, peluang ini akan datang lagi..

5 Comments:

Cik Tips Online said...

huh! lama sungguh x jenguk blog awak..akibat mental yg bz.. tp terbaca citer awak ni..akak memahami dek.. haa! itule kome buat baik lg.. zaman skrg ni.. deme x endak org baik2 cam ni .. bior akak nak tambah minyak sket.. yg petama.. "sekor" tu.. nasiblaa nko berekor ye.. dia mesti penjual diaper gak.. dan yang kedua.. dia udah lama geng atau minum darah punya dgn admin group tu.. ate kome bior aje le mangkuk2 tu dgn pinggan2 nya sekali.. udah keje deme mmg suka cr gaduh.. usahle kamu nangis.. ngabihkan ayor mate je.. kome ni x pandai balas ayat deme tu.. cebe ms kena tu tepon akak.. akak ni bab2 fire memfire dlm iman ni mmg dah phd..kome ni harap belajor je bijak...haih.. eh! lupa laa dah lama x jenguk bukan nak kasi salam.. ate kome udah bisenes yer..tahniah akak ucapkan..n doa akak semoga awak berjaya yer.. akak suka tgk org bisnes2 ni dan kalu akak dok dekat mesti akak bg support!.. kim salam hadeef.. udah umur berapalah dia ye

Projek Perumahan Pantai Timur said...

haha.. comel je ayat akak ni.. dialeg perak kan??

tu lah.. sabo je lah.. saye diamkan aje kak.. x amik hal langsung group tu.. tetibe mari sorang makcik ni suh saye delete ape ntah.. suami saye dh hangin dah, tp sabo je la.. last2, suami saye tgk profile tu, dia kate, tak yah layan la ling, muke dh tua dh.. makcik dh tu...hahahhaha... terus saye gelak nk pecah perut.. mesti kalau kakak tu tau terasa asben ckp dia dh tua..

kite dh x amik hal pun org sibuk jugak kt kite... wah, mcm artis pulak ku rase.. hehehe..

hadeef dh 1tahun 4bulan.. bulan 6 ni nk dpt adek 2 org pulak.. alhamdulillah..

spe_echless!! said...

betul cam akak tips online kate anim.anim bg ilmu dlm bntk pdf baru2 ni pn dh cukup2 bermakna untuk beginner..org yg middle mcm sy pn xkesah pn kalo ade tersilap..kita terima seadanya...kan nama lg berkongsi ilmu,kalo salah tunjuk, bukan buang..iye idok?tak mo sedih2,gembira la, kan dh dapat kembo tu..:)

Cik Tips Online said...

haa ..kan sejuk sikit ade org mcm speechless yg baik hati ni.. awak toksah sedey2.. tp...
wutttzzz kemboo?? kome ni melawan akak yer.. akak ni nak jugak le merasa kembo.. sebab ade adik kembo..tp yg dapat kembo.. sepupu jawuh.. anak sedara .. hebat mu nih.. akak nak mtk obat kat dr somi awak tuh.. berani kamu subur sensorang ye.. eh! tp akak dah 5 larat lagi ke ni? uihhh! jenuh akak nak meneghan nt.. x larat udah tue..

Unknown said...

alahai, sian lak akak baca. sebenarnya mereka tu terdiri dari orang2 yang sentap. so, jgn nangis2 ok. niat awak pun baik, nak share ilmu, tapi orang tu yang tak reti nak hargai. bila dbetulkan, hah berebut je nak remove dari group. bukan nak pikir dulu ape yg dia salah. yg org lain duk hina2 gak tu mmg tak bertamadun. biasala, bila org ckp, pandai je nak menambah, padahal tak kaji dulu dari mula. haishh!!

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online