:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Thursday, November 24, 2011

Breastfeeding Journey..

Rasenye dah pernah tulis kot pasal breastfeeding journey lepas berjaya menyusukan hadeef selama 6 bulan ritu.. yelah, exclusive breastfeeding kata kan, eksaited kemain nak tulis dalam belog.. huhu.. dan sekarang, kalau orang masih bertanya pada aku, "masih menyusukan anak?", jawapan aku, "ye.."



Orang2 tua kata, bahaya menyusukan anak ketika mengandung.. ye, aku terima.. bukan bahaya sangat actually, tapi bimbang takut anak dalam kandungan kekurangan zat.. yelah, nak support anak dalam perut, anak luar perut dan diri sendiri.. mujur suami boleh support diri sendiri.. kalau suami pun kene bini support zat jugak, mati kangkang la bini jawabnya..




Tapi..




Bila disahkan mengandung, totally susu jatuh merudum.. macam jatuh dari bangunan spuloh tingkat... mase 3, 4 hari susu merudum, mati2 aku ingat nak period.. memang sindrom bile nak period hasil susu jatuh merudum.. tapi selepas 3, 4 hari pun belum period, alangkah saspen nya lalu buat UPT resultnya adalah positif.. wakakaka..




En zubir terus suh stop.. aku degil lagi.. kesiannya tengok wajah hadeef.. jujur rase mcm bersalah kat dia, tak dapat tunaikan hak nya mendapat susu ibu selama 2 tahun.. jadi, hadeef masih diteruskan penyusuan susu ibu sambil2 aku pun jenguk2 susu formula.. pestime nak beli ni... dah la xtau nak beli mane satu, pastu tak der trial pack pulak tu.. pengsan mak seketul harga rm30 lebih padahal belum tentu anak sesuai atau tak..



Kalau dulu bangun pukul 5am aku pam.. kul 9am pam dan kul 1 pm sebelum balik pam.. total dapat jugak plus minus 15 oz... aku pam 3x.. in case kalau aku balik hadeef belum balik baru aku akan pam dalam kul 4 @ 5 pm.. jadi dapat lah 20 oz gitu.. tapi skarang, aku kurangkan sesi pam sbb memang tak larat sgt.. kadang2 lepas pam pening2 pulak habis keluar bintang2.. oke, aku tipu je.. tp memang pening la..




Jadinya, aku pam sekali je.. bangun kul 5 lebih lepas nyusukan hadeef, then aku gi skolah.. opkos la takder direct feeding lagi dgn hadeef.. balik sekolah aku pam lebih kurang kul3, nak dapat 5 oz berpeluh2 mak.. memang susu jatuh merudum siap tergolek2 lagi.. ye la, dulu kalau kul 3 dgn hasil pam 3x memang dpt 15 oz.. in case kalau aku tak peknen, katakan aku tak pam dari kul 7-2 pm, aku boleh dpt 10-12 oz.. sbb pernah la juge kadang2 bz sgt kt skolah, tak sempat pun nak kobek2 pam ni..



Selepas zaman kejatuhan ni, hadeef hanya dibekalkan dengan 3 botol susu je dgn 4 oz.. gile kedekut mak dia.. haha.. 1 fresh+ 2 frozen.. tapi x pe, budak kecik ni makan banyak.. makan 2kali di taska, berak pun 2 kali.. jadi susu hanya diberi waktu pagi, tengah hari n petang.. setakat ni xpernah pulak taska cakap x cukup susu atau hadeef meraung2 sebab lapar.. sbbnya, setiap hari aku bekalkan at least 3 tupperware.. yg wajib adalah keropok keping 1 bekas, biskut 1 bekas dan sebekas lagi adalah nasi.. memang licin ketiga2 bekas anak aku balun..



Bile 1hari hanya dapat bekalkan 1 fresh EBM, jadi stok frozen dalam freezer la jadi mangsa.. makin lama makin susut.. aku pasrah je lah.. makin sedih tgk dalam freezer.. dulu bukak je freezer penuh stok EBM, skarang bukak je freezer en zubir dh konker letak wedges, naget, etc.. haiyyyaakkk!!



Sebelum cuti sekolah aku ade tanamkan niat nak pam at least sekali time cuti ni.. at least dapat jugak lebih kurang 40 ++ botol kan.. tapi, bile disahkan twin, rase takut pulak.. sbb takut twin tak cukup zat.. kalau sorang je dalam perut aku ni rasenye aku keep on pumping rasenye sbb boleh le bertahan lagi.. huhu.. jadinya, skarang aku ngah ajar hadeef minum FM.. haram budak ni tanak.. siap baling2 botol tanda protes.. waahhh, hebat tu, itu perangai siapakah??? hehe...



Banyak betul ayat aku gune jadinya.. jadinya lagi, memang skarang aku pasrah.. aku rase kalau aku still beli lagi FM jenis lain, akhirnya buat khazanah purba je kot sbb memang xde orang nak minum.. skarang yang 4 kotak tu sebek malu2 duk kt dapur.. huhu.. beserah je la skarang seiring dgn nama aku skolah .. haha..





ketika stok masih masyukkk...




mase mula2 kumpul EBM.. mase ni peti ais satu pintu je..

hadeef, mami mintak maaf kerana kehadiran adik-adikmu sayang tak dapat menyusu dengan mami sehingga 2 tahun.. mami percaya, setiap apa yang ALLAH hendakkan, ade terselit 1001 hikmah.. semoga, bila kelahiran adik-adikmu, sayang akan dapat nikmat susu mami.. mami doa kepada ALLAH agar ALLAH cukupkan susu untuk anak-anak mami.. sayang sangat kt kamu hadeef..

3 Comments:

Unknown said...

kalau hadeef tak mau FM, bagi je minum milo... heheheh (gurau2 je).

apa2 pun, semoga hadeef dan baby twin dapat zat secukupnya. dan juga mummynyaa..

- ismisyakila - said...

congrates mami hadeef! bestnye dgr org pregnant..kite pun nak jugakk..tp nak buat cmne..kena habiskan study dulu :)

alhamdulillah hadeef sempat menyusu exclusively setahun lebih.mesti susah nak train kan?

cuba bg hadeef FM dlm botol yg macam cawan.tak pun tumbler yg ada straw boleh sedut2..mana tau dia nak..kalau dlm botol mybe dia x nak sebab mesti dia expect susu mcm sebelum ni tapi tetiba rasa lain..tu yg dia x nak tu..

pastu klu nk bg dia sedap2 sket ng FM,awk cuba tambah perasa.klu cousin sy tambah glucose berperisa.x byk pun letak cuma bg ada rasa manis2 buah tu..baru anak dia nk minum..

share tips dr pengalaman org lain je hihi.

Mami Hadeef said...

aniem to miss jue;

milo lagi dia buat uweeekkkk.. hehe.. dia tak suke coklat.. syukur.. kalau x, gi mane2 nak beli coklat.. huhu..

aniem to syakila;

nway, thanks for that sharing.. akak dh try beli botol susu baru, kasi dia tukar mind set botol baru adalah susu perisa baru.. haha.. hampeh, x jadi.. dh beli botol mcm cwan, straw semua x jalan.. hebat betul susu akak sampai anak tak nak berpaling tadah.. hehe..

tapi bab tambah glucose tu akak belum cuba lagi.. nanti akak try.. thanks bg idea.. dh ade glucose perisa anggur, dia memang minum, nanti akak cuba..

bile nk tambah lagi?? suami akak pun study x habis lagi.. hehe..dh rezeki, trime la.. alhamdulillah..

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online