:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Wednesday, February 16, 2011

Hampir Ke Saat Itu

oke eh.. hampir sengsara dan sekse jiwa bile laptop tibe2 tak berfungsi.. nak main mati tipu2 pulak laptop ni.. cis cis.. setelah difikirkan ape prob dia, akhirnya, dia punye kabel yang rosak.. pinjam kawan en zubir punye, akhirnya berupdate lah belog ni.. kekeke.. kiranya laptop ni mati hidup semula =D


entri ni bukan nak menunjuk2, apatah lagi perasaan riak dan bangga.. tapi sebagai panduan untuk bakal-bakal ibu, yang masih baru menjadi ibu, yang sudah lama menjadi ibu tapi berhasrat untuk exclusive breastfeed anaknya dan untuk kaum bapa jugak ye.. sila baca entri ni hingga tamat.. saya bukanlah pakar laktasi, bukan jua ibu yang berjaya fully breastfeed anak sampai 2 3 orang, ilmu pun hanya sedikit je pun, tapi hanya untuk berkongsi sahaja pengalaman sepanjang menyusukan anak selama 5 bulan setengah secara eksklusif..


entri ni bukan nak menceritakan cam mana perjalanan pengalaman breastfeed anak, tapi sekadar entri umum sahaja.. entri pengalaman menyusukan anak selama 6 bulan akan di publish bila hadeef cukup 6 bulan oke..

eh, nape mukadimah sangat panjang??? motip?

bagi aku, niat dan azam yang penting.. kalau awal2 dah berazam tak nak fully breastfeed, memang tak kan jadi.. ada kawan aku neh, sejak pregnant dia dah cakap nak campur susu formula bila start kerja, tak semangat nak pam susu macam aku, alih2 belum masuk kerja lagi dah campur dah formula milk.. bukan dia tak mampu nak menyusukan anaknya, tapi azam tak kuat..

aku percaya ramai ibu nak yang terbaik untuk anak, tapi untuk bagi yang terbaik bukan senang.. malah, ada ibu yang sampai nangis2 tak dapat nyusukan anaknya.. kalau dah camtu, nak wat camne kan.. semua rezeki Allah yang tetapkan.. tapi jangan tak percaya, ade jugak ibu yang sanggup makan pil sebab nak berhentikan susu sebab takut br*ast berubah bentuk.. hak anak diketepikan, hak sendiri yang dijaga.. how??


tahun 1987, aku adalah bayi yang berjaya di 'exclusive' kan oleh mak aku.. keke.. belasah je word tu kan.. mak aku cite, aku dan kakak yang sulung sahaja berjaya menyusu sampai 2 tahun.. patutlah, mase aku kecik2 sampai dah jadi remaja tang tang tang, susah beno nak tengok aku demam.. setahun sekali kot demam.. tapi pesal dah jadi bini orang, cepat sangat sakit.. mentang2 laki kije spital eh.. gitu pulak jadinya..


kedua, adalah sokongan suami.. pesal entri dah ada point2 eh.. oke, sokongan suami TERAMAT lah penting.. dalam pantang adalah saat yang sengsara emosi aku.. aku je kot.. sebab bile baby menangis, orang tua akan mengaitkan "tak cukup susu tu kot".. sedangkan banyak lagi faktor2 lain yang boleh wat baby menangis.. contoh hadeef, dia akan menangis2 kalau dibedung.. sebab tu lah hadeef bukan baby yang dibedung.. boleh bilang berapa kali je dia dibedung neh.. aku bukan tak nak trime hakikat susu tak cukup, tapi aku tak nak fikir negatif.. lagi2 la aku pikir, takkan tak cukup lagi kalau susu keluar memancut2 bile hadeef lepas b**ast..


kalau tak dibedung pun nangis, kitaorg try cari ape lagi masalahnya.. kadang2 hadeef serabut kalau perutnya diikat dengan barut.. jadi kitaorang tak pakaikan barut pun kat dia start umur sebulan lebih.. memang mak aku bising2, marah2 cakap takut angin masuk ikut pusat.. kitaorang senyap je, tapi masuk bile ketawa.. kejam eh? camne angin boleh masuk ikut pusat pulak.. senanya, kalau dalam medical, dia nak elak berlakunya ape ntah.. aku ke-lupa-an la.. aci gitu?? kalu orang2 tua panggil angin pasang (pusat terbonjol keluar).. nanti aku tanye asben eh..


jadi, untuk berjayanya penyusuan ni, bukan semangat dari ibu sahaja, tapi dari bapaknya jugak.. selain tu, kerap direct feeding boleh meningkatkan kuantiti susu ibu.. kalau kite dah bagi susu formula, kekerapan menyusu dengan ibu akan kurang la kan sebab baby dah kenyang.. memang sengsara jugak senanya sebab baby kerja nya nak menyoyot je.. pernah aku sampai sejam pangku hadeef.. cite selebihnya dalam entri seterusnya la eh..


selain tu, minum air cukup.. aku kadang2 minum air tak sampai 1 liter pun sehari, susu pun akan jadi kurang.. bile minum lebih sampai nak muntah, memang susu melimpah ruah.. stok susu aku bukan banyak pun, tapi cukup la untuk hadeef minum sepanjang aku gi kerja.. cukup untuk 3 minggu kot kalau aku tak pam.. tapi cannot la kan.. wajib lah pam setiap hari untuk menten kan stok dalam freezer..


selain tu, doa lah.. doa lah.. doa lah banyak2 kerana rezeki adalah datang dari ALLAH.. DIA yang mengizinkan semuanya berlaku.. jadinya, berdoa lah agar kite diberi keizinan untuk menyempurnakan hak anak..


happy breastfeeding uols... auwwww... gediks..


4 Comments:

Aishah Rahim said...

Thanks for the info Aniem.

Akak ni dah campo dah. Mak mertua yang jaga takmo handle EBM. Start dari hari tu, akak memang takde pump buat stok. Nashriq pon skang macam dah tak puas direct. Mungkin sebab dia dah biasa kenyang dengan FM kan?

Skang, akak pump balik untuk naikkan production. Sedih sangat bila cuma mampu dapat 1-2 oz. Tapi akak tak nak putus asa dah. Akak kena start balik skang.

izuqila said...

sekejap je hadeef dh besar kn...=))

Ummu Iffah said...

To Aishah Rahim: Semoga tabah dan kuat berusaha...saya cadangkan amik dalam 2 hari,pam setiap 1 jam or lepas baby menyusu...iAllah susu akan lebih byk berperingkat2

To hanim: wow...tahniah...saya akan menyusul awak tak lama lagi...iAllah

cheekychubbycutegirl said...

jom join contest ntuk hilangkan tension akak :)

http://i-am-ifnir.blogspot.com/2011/02/contest-senyum-tanpa-gigi.html

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online