:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Wednesday, May 28, 2008

Makna Ungkapan Itu

16 Mei tarikh yang tidak asing lagi di negara ini malah tarikh itu yang ditunggu oleh pelajar untuk memberi hadiah kepada cikgu-cikgu mereka. Oppss!! Statement ini khas untuk pelajar yang tau menghargai jasa gurunya sahaja. Aku cakap macam tu sebab ada jugak orang yang langsung tidak ingat tarikh 16 Mei itu tapi mengiyakannya..Aneh tapi benar. Huhuhu..Tahun ni aku berpeluang untuk meraikan Sambutan Hari Guru di sekolah. Tapi jika dulu aku sebagai pelajar yang meraikan gurukn, tapi sekarang aku sebagai guru yang diraikan oleh pelajarku. Pagi itu, kami sebagai guru2 SKTS diarahkan untuk memakai pakaian batik. Oleh kerana aku tak ada baju batik, so aku pakai baju kurung biasanya. Suasana pagi tu agak meriah jugak. Bila saja aku lalu depan KOOP SKTS, aku tengok banyak gila bunga2 ros. Rupanya, sempena Hari Guru ini ada sebilangan cikgu yang amik kesempatan untuk jual bunga ros ni. Fresh dari Cameron you know..Jangan main2..Hehehe..Maka beratur lah si anak2 kecil untuk membeli bunga ros untuk dihadiahkan kepada guru yang mereka sayangi. Senyum aku lihat mereka riang membeli bunga. Ada sampai 10 kuntum yang beli bunga 2. Satu kuntum RM2, jadi yang beli 10 kuntum maknanya RM20 la.. Kalau aku jadi mereka mesti aku turut serta untuk membelinya juga. Hehehe. Pagi itu dimulakan dengan ucapan Penolong Kanan. Disebabkan Guru Besar ke Melaka untuk Sambutan Hari Guru peringkat Kebangsaan, so utusan watikah oleh YB Datuk Hishamuddin dibacakan oleh Penolong Kanan Akademik. Selesai saja semua ucapan yang diucapkan oleh guru yang diminta untuk berucap, murid2 di arahkan untuk ke dewan terbuka untuk melihat persembahan guru2 mereka yang comel2 pada hari itu. Hehehe. Aku yang termasuk dalam kumpulan guru tahun 2, so giliran kumpulan untuk buat persembahan adalah yang ke2. Pesembahan kumpulan aku simple je. Kak Lela dan Kak Gush membacakan Sajak Ke Makam Bonda karya UsmanAwang kalau aku tak silap la. Manakala 3 orang lagi (aku, Kak Ita dan Kak Madiah) just duduk di depan kubur (kubur yang direka, tapi ada batu nisan ori tau). Yang kumpulan lain boleh dikatakan buat persembahan yang hebat jugak la. Dibawah aku ada describe tentang persembahan guru2 tahun lain:

Guru Tahun 1:

Persembahan berkisarkan tentang seorang apek yang menjahit kasut disergah oleh Ah Long (tapi perempuan la). Kemudian, apek ini ditawarkan wang yang lumanyan dan diarahkan untuk menutup kedainya. Sebilangan guru tahun 1 yang lain menyanyikan lagi apa ntah. Aku kurang dengar sebab bising dengan budak2 ni. Itulah jalan ceritanya sedikit sebanyak.

Guru Tahun 2 :

2 orang guru membacakan sajak Ke Makam Bonda. Manakala yang lain duduk di depan kubur mengenangkan pemergian ibu mereka (bukan ibu aku). Kemudian lagu Ayah dan Ibu lirik oleh Allahyarham Sudirman.

Guru Tahun 3:

2 orang guru menjadi peserta untuk AF. Seorang guru lelaki (ustaz Fir) menyanyikan lagu rock. So lepas ni boleh panggil Ustaz Rock dan Kak Su (guru muzik) menyanyikan lagu Amy Mastura. Kemudian, 3 orang lagi guru tahun 3 lain menjadi hakim.

Guru Tahun 4:

Menyanyikan Boria yang mengisahkan tentang orang2 penting di SKTS contohnya GB, PKA, PKHEM, PKK. Yang melakonkan watak orang2 penting adalah bantuan daripada murid2 sekolah itu.

Guru Tahun 5:

Dikir barat yang mengisahkan pengorbanan guru mendidik anak murid. Cikgu India pun kena dikir barat loghat Kelate. Bayangkan!!! Hehehe

Guru Tahun 6:

Memakai pelbagai fesyen baju. Ada yang jadi macam orang iban. Tapi baju2 tu just diperbuat daripada surat khabar. Dorang pakai baju lain la kat dalam tu. Cuma balut je dengan surat khabar.

Conclusion yang boleh aku buat?? Jadi seorang GURU kena serba boleh. Bila diarahkan untuk berlakon, menyanyi, bersajak, berboria, berdikir barat, mesti sanggup. Takkan nak bagi jawapan ; ”Ala, saya x reti la”.

Fikir2 kan lah. Sebagai persediaan kita sebagai seorang yang bakal bergelar guru, anda mesti lah cuba untuk aktif di U supaya nanti bila msuk sekolah x jadi macam ”Kambing Masuk Hutan atau Harimau Masuk Kampung”..

Selesai saja persembahan2 guru2, guru diberi hadiah mengikut kategori yang dipilih. 10 plag dihadiahkan oleh PIBG sekolah untuk diberi kepada guru dedikasi. Guru yang dipilih mengikut tahun mereka ajar. Contohnya, antara guru tahun1, ada sorang guru dedikasi yang terpilih untuk terima anugerah itu. Kakak aku pun dapat tapi dibawah kategori guru JQAF yang berdedikasi. Ehhhmm, apa lagi, kembang semangkuk la dia depan aku. Nasib aku bukan guru tetap sekolah tu, kalau tak sedih jugak. Hehehe..Kemudian, PIBG sekolah bagi lagi sedikit sumbangan iaitu beberapa batang pen. Pen yang mahal dalam bekas tu. Pen2 tu untuk guru2 yang lahir pada bulan Januari sampai bulan Mei. Kakak aku boleh lagi. Waduh. Then, acara cabutan bertuah pulak. Aku sememangnya bukan insan bertuah dan memang tidak pernah dapat jika ada sesi cabutan bertuah. Dan dalam acara itu, kakak aku bertuah lagi. Dapat kain pasang. Boleh buat baju raya katanya. Apa yang aku ingin sampaikan di sini, pabila kita mendapat sesuatu anugerah, mesti ada hati lain yang tidak senang. Macam kakak aku ceritakan. Bila aku dengar ceritanya, baru lah aku tau dunia pekerjaan ni lebih perit dari dunia belajar. Ada yang bagi statement ”10 orang guru dedikasi yang dapat anugerah tu, guru2 yang habiskan letrik sekolah”.. ehhmm,,ada jugak yang berfikiran macam tu ye. Padahal masing2 dah dewasa. Aku akui, kawan2 kakak aku yang juga turut menerima anugerah tu memang selalu pulang kerja lambat. Dorang stay kat sekolah untuk habiskan kerja yang mana perlu dibereskan. Kak J yang duk sebelah aku tu memang selalu balik lambat. Dan aku tak hairan lah dia juga dinaikkan sebagai Guru Pakar oleh KPM. Waaa, mahal gaji tu dan aku juga bercita2 seperti dia..Insya Allah..Hari tu aku pulang dengan pelbagai hadiah. Ada yang bagi cermin, mungkin dia suh aku cermin muka sebelum masuk kelas. Ada yang bagi perfume. Mungkin budak tu nak aku wangi masuk kelas dia. Yang bagi bunga ros pun ada. Tapi macam bese lah, bunga tak tahan lama. 3 hari dah layu. Dan macam2 lah hadiah yang aku dapat pada hari itu. Paling bermakna bagi aku pada 16 Mei adalah ungkapan ”Terima Kasih, CIKGU”..Itulah ungkapan emas untuk semua guru2 di Malaysia..

Wassalam..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online