:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, May 25, 2008

Good Morning Teacher!!

Kkkkrrrr..."Semua bangun, Good Morning Teacher..".
"ok,, good morning and assalamualaikum.. Sit down"..
"Teacher ganti teacher Zairina ek??" "sape nama teacher?" "umur teacher berapa tahun?"..
Itulah hujan soalan yang aku hadapi bila pertama kali aku melangkah masuk ke kelas 2 UPM yang juga merangkap menjadi guru kelas itu.

12 Mei 2008, Isnin ; hari dan tarikh yang bermakna dalam hidup aku. Menjadi seorang warga pendidik. Walaupun belum cukup ilmu untuk menjadi seorang pendidik, tapi aku cuba untuk mendidik anak bangsa supaya menjadi insan sempurna kelak..Pertama kali masuk mengajar, kekadang aku rasa macam tak percaya, betul ke aku nak ajar bebudak ni?Aku bermonolog dalam diri. Aku nak ajar apa budak2 ni. Memang aku tak prepare sebab hari aku datang ke sekolah hari tu lah aku baru tau aku kena ajar subjek apa. Kelam kabut jadinya. Sepanjang ilmu falsafah pendidikan, sosiologi pendidikan, psikologi pendidikan dan pedagogi pendidikan tu tak dapat aku nak aplikasikan dalam pnp. Mungkin sebab pertama kali. Aku hanya meneliti budak2 ni secara pandangan kasar. Nak buat apa ni? Tiba2 jadi blur. Aku pun terfikir, baik perkenalkan diri..

"ok, kelas.. Nama teacher Nurrul Haniem. Teacher akan menggantikan Teacher Zairina yang cuti bersalin." "Sekarang, teacher nak kamu perkenalkan diri kamu, tinggal di mana. Boleh?"

"Boooolllleeeehhhh" Sahut bebudak ni beramai2..Huhu

Pertama kali aku masuk kelas aku sentiasa tengok jam. Ala bile nak bunyi loceng ni. Lambatnya. Tak tau dah nak wat apa lagi..

"ok, open your text book. I want you to read from page 1 untill page 30..

Oleh itu, bebudak tu pon baca la buku teks tu beramai2. Aku pun senyum. Senang sikit hati aku. Tak lama lepas tu, bunyi loceng. Masa yang aku tunggu. Lepas budak2 tu cakap 'thank you teacher', aku pon keluar dengan senyum. Lepas tu aku masuk kelas 2 UKM and lepas tu lagi masuk kelas 2 UTM. Menda yang aku buat? Menda yang sama aku buat dalam kelas 2 UPM..Hehehe.. Itulah cikgu haniem. Niat di hati, aku akan cuba buat yang terbaik untuk esok hari..

1 Comment:

Raihah Rosli said...

Assalamualaikum Teacher!
Bestnye...da jd ckgu da!

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online