:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Wednesday, May 28, 2008

Inilah Pelajar Terpilih

Aku saja nak share tentang kenakalan anak2 murid aku kat blog ni. Aku just pilih segelintir calon yang bertuah untuk aku ketengahkan watak mereka. Kalau ada anugerah murid yang paling nakal, ingin aku bagi cadangan nama2 dorang. Budak2 ni dari kelas 2 UKM. Kelas KIA. Kelas KIA ni kelas budak yang tak tau membaca, menulis dan mengira. Dasyhat jugak budak2 ni. Aku ingat lagi, time dorang exam paper BM, aku yang jaga. Then, syazani cakap kat aku, ”Teacher, saya tak nak jawab soalan ni dalam BI, nak jawab dalam BM”. Waduh, tergelak aku dalam hati. Apa lah budak ni, tu kan Paper BM. Mentang2 aku jaga dorang ingat ni paper aku.. Gawat..ni ah cerita pasal budak2 kelas 2 UKM yang aku pilih untuk aku ceritakan kepada pembaca blog aku..

Mohd Iskandar Ikmal

Budak ni menyandang anugerah budak paling nakal tahun 2. Kadang2 aku kesian. Ayahnya sudah meninggal dunia tahun lepas dan dia adalah anak isteri kedua ayahnya. Apa yang aku ingin katakan di sini, kurangnya kasih sayang dari insan tersayang menyebabkan anak ini menjadi kurang ajar dengan orang dewasa. Aku lebih refer pada guru sekolah. Cikgu sekolah ni tak guna pendekatan psikologi?? Bukan tak guna, semua pendekatan yang ’gi’ kat belakang tu telah kami guna namun enggak ada hasilnya. Hehehehe.. Benar lah apa yang aku belajar dalam Psikologi Pendidikan, sebagai seorang guru kita kena memahami muridnya, latar belakangnya, keluarga dan taraf hidupnya. Kekadang aku fed up untuk masuk kelas 2 UKM sebab aku malas nak ngadap muka Iskandar. Kakak aku pernah cerita kat aku, dia pernah ikat kaki si Iskandar tu. Bila pusing je belakang tengok si Iskandar dah bukak ikatan tali kakak aku. Nak guna pendekatan lembut???Mustahil untuk budak tu ikut. Nak gosok2 bahu, kepala, nasihat dia, lagi di buat muka seposen. Geram. Itulah Mohd Iskandar Ikmal.

Mohd Syazani

Budak ni pun aku kesian jugak. Mangsa kesibukan mak ayah bekerja. Dia cakap kt aku, ”Teacher, mak ayah saya sibuk. Saya tinggal dengan nenek saya”. Terkejut aku dengar. Wah, hebat jugak cerita budak ni. Nakalnya sama seperti Iskandar. Dalam kelas pun memang meja sebelah Iskandar. Budak ni hensem, suara sedikit garau macam orang yang baligh. Sekali aku larang, sepuluh dia melawan. Penat sih.

Mohd Syuwari

Dia tak ada lah nakal sangat pon, tapi tak dengar kata. Suara nya kuat. Kadang2 nak pecah telinga aku. Meja nya betul2 depan meja cikgu. Tapi bila panggil aku macam aku 10 meter jauhnya. Pasal background family dia aku tak tau sangat.

Mohd Muiz

Budaknya kecik, bibirnya nipis. Sekali dia buat muncung, comel tapi geram. Rasa macam nak ikat biar jadi mulut itik. Mak budak ni cikgu sekolah menengah. Nakalnya, tak usah nak cakap. Ranking keempat selepas Iskandar.

Mohd Alif Daniel

Dia ni tak ada lah nakal. Tapi nak kena sergah dengan aku dulu, baru nak dengar kata. Tapi yang paling mengejutkan aku, dia bagi hadiah bunga ros kat aku masa Hari Guru. Padahal sehari sebelum hari guru, teruk budak tu kena sergah dengan aku. Kalau aku, aku batalkan niat nak bagi bunga pada cikgu yang marah aku tu. Tapi akuu tak kesah pun sebab aku tau dia anak orang kaya. Mak tak kerja tapi ayah business man. Tak apa lah nak beli bunga banyak2 pun.

Wan Iqbal

Budak ni kelas aku, 2 UPM. Budak ni nakal jugak, tapi nakal yang mendengar kata. Sekali aku larang terus diam sampai habis masa aku. Ni lah beza nakal orang bijak dengan orang kurang bijak. Bukan aku nak beza2 kan murid aku, tapi aku boleh lihat perbezaan. Iqbal dapat markah tertinggi dalam Peperiksaan Pertengahan Tahun baru ni untuk Paper English. Bangga aku. Nanti aku nak bagi hadiah kepadanya. Mengaplikasikan Model Skinner (kalau aku tak silap, tapi dah lupa) dalam pnp. Memberi peneguhan berskala. Hehehe..

Sekian saja explaination aku tentang budak2 nakal. Walau bagaimana pun, aku sayang dorang. Aku tak pernah pon cubit, tepuk bahu ataupun pulas telinga sebab aku tau tu semua anak orang. Kalau tinggal bekas cubit atau pulas, mati aku kena ngadap mak ayah dorang. Mak ayah sekarang beza dengan mak ayah dulu. Mak ayah sekarang lebih bela pada anak biarpun anak mereka yang salah, perangai macam hantu kat sekolah. Tapi awas..Mulut aku memang tak ada lesen pun malah insuran telah lama tamat dan tak renew. Lazer mulut tak apa, tak ada bukti nak persalahkan aku dan setakat budak2 dorang tak letak dalam hati. Tapi bukan lazer sangat pun mulut aku ni sebab aku tau ada lagi mulut cikgu yang lebih ’lezer’ dari aku. Dalam ranking mungkin aku yang kedua. Hehe..

Wallahualam..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online