:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Sunday, May 25, 2008

12 Mei 2008

Hari ni macam2 perasaan aku.. Takut, cuak, gementar, happy dan seumpama dengannya. Dengan kaki yang agak gementar, aku melangkah masuk ke bilik Guru Besar. "Assalamualaikum, cikgu. Saya adik Ustazah Mazihah, yang akan ganti Puan Zairina."..Guru Besar tu pon tengok aku dengan kakak aku. "Ada persamaan.." Aku pon nyampuk dalam hati.. 'memang la sama sebab dah nama adik beradik. Adui, apa lah guru besar ni'..

"Ok lah, awak start mengajar hari ni dan mengajar Bahasa Inggeris"..Glllurp!! Bahasa Inggeris?? Mati dah aku. Aku nak ngaja apa nanti. Aku bukan pandai sangat pun Bi ni. Adui, kakak aku cakap Cg. Zairina ni ajar Sains darjah 2. Rupanya ajar BI tahun 2. Semua kelas darjah 2 aku akan ngaja. Banyak juga tu. 4 kelas. Kalu satu kelas 40 orang, maknanya setiap hari aku akan ngadap seramai 160 muka budak2 darjah 2.. Huhuhu.. Then, aku masuk bilik Penolong Kanan Akademik untuk amik jadual kelas. Aku dah gugup dah. Camne ni, nak ajar apa..tak apa lah,, will see..

Kemudian, aku jumpa dengan kerani sekolah. Dia suruh aku tandatangan surat untuk dihantar ke Pejabat Pendidikan Negeri Selangor sebagai surat pengakuan guru ganti. Pastu aku diminta untuk bagi salinan nombor akaun KWSP. So, aku kena lah ke pejabat KWSP untuk buka akaun baru. Dan akaun tu lah yang aku akan guna nanti sepanjang aku jadi cikgu tetap sampai lah pencen.

Kemudian, aku balik ke bilik guru. Macam tak caya. Dulu jadi pelajar sekolah, sekarang jadi cikgu sekolah plak. Ada meja, kerusi, almari buku dan kipas. Guru dulu memang berbeza dengan guru sekarang. Berbeza dari semua segi. Dari segi kemudahan, guru sekarang lebih banyak diberi kemudahan. Meja macam meja pejabat, ada corner sendiri. Kalau guru dulu, aku lebih refer pada guru sekolah aku dulu lah, ada jugak meja tapi tak separate macam meja guru sekarang lah. lebih selesa dari dulu. Almari buku diberi 2. Jadi, tak ada buku berselerak atas meja lagi. Aku memerhati pandangan sekeliling. Aku dah masuk dalam komuniti guru. Tengah aku asyik berkhayal, aku dikejutkan dengan bunyi loceng. Aku pun bangun dengan semangat yang baru untuk mengajar.

Aku akan mengajar murid-murid kelas 2 USM, 2 UPM, 2 UKM dan 2 UTM. Kanak-kanak berumur 8 tahun. Semuanya nakal-nakal. Hidup penuh dengan dunia kanak-kanak. Faham2 lah kanak-kanak, dia suka bermain. Jadi, bila sekali aku larang suruh senyap, tak sampai 5 minit bising balik. Kekadang macam kelakar jugak. Aku larang budak2 sebelah kanan, sebelah kiri yang bising. Bila aku pusing kepala nak larang budak yang sebelah kiri tu, sebelah kanan pulak yang bising. Gawat sihh!!

Hari itu hari yang cukup bermakna untuk aku. Selepas loceng masa terakhir bunyi, aku pun diberitahu ada meeting untuk sambutan hari guru. Waaa,, aku dah merasai macam mana kehidupan menjadi CIKGU. Guru besar menjadi ketua untuk meeting tu. Meeting tentang sambutan hari guru. Cikgu2 dibentuk dalam kumpulan2 kecik mengikut kelas mengajar. So, aku termasuk dalam kumpulan guru tahun 2. Oleh itu, kami sebagai guru terpaksa membuat persembahan untuk hiburkan murid pada hari guru. macam terbalik je dengar, tapi itu lah hakikatnya. Dan hari itu berlalu sebuah kenangan yang indah sebagai seorang guru paling muda dalam Sekolah Kebangsaan Taman Seroja..

0 Comments:

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online