:: Setia Bersama Selamanya ::

Daisypath Anniversary tickers

Konsep Blog

Blog ini hanya memaparkan kisah hidup dua insan yang menyulam cinta dalam keredhaan-NYA.. kurang dari sudut agama, fakta sains atau politik mahupun lucah.. blog direka hanya untuk menyimpan kemas segala kenangan kehidupan seharian yang semakin hari semakin hilang dari ingatan.. mengambil kata2 dari seorang pendakwah, "tulislah pengalaman itu, demi anak2 mu.."

Thursday, November 11, 2010

Setakat Ini


sebelum aku bebel panjang2, ummu iffah, nanti anim jawab tag tuh ye.. banyak sgt point sampai 25, jadi asemen ni kene bg tempoh sampai sebulan kot =P ..heh!


setakat ni, meh tengok hasil tenusu aku.. huahuahua.. tak de la meriah sangat mcm orang laen.. eh, memang mencabar la nak bagi susu ibu time bekerja nanti sebab kene wat stok bagai.. tp tak pe, cabaran besar, pahala banyak.. insya ALLAH..



baris.... baris sedia!! botol2 ni sedang berkawad..


memang menuntut kesabaran yang tinggi nak kumpul stok dan juga menyusukan baby dalam mase serentak.. baru aku syok2 pam, hadeef dh menangis.. baru nak concentrate pam, hadeef dah aaaaa,,uuuu,,eeeeee... baru nak panas enjin pam, hadeef dah mula kuis2 kaki.. terus merudum mood aku.. nak banyak susu kene mood oke2 ye puan anim, tamau tensen2..


kadang2 aku rase fed up jugak nak pam bagai.. sedikit punye malas la mak budak ni.. sebabnya, katakan kul 7 pm hadeef menyusu, kul 8 pm aku pam, kul 9 pm atau sebelum kul 9 pm hadeef nak menyusu lagi, memang kilang susu betul la aku ni.. kekeke.. hadeef time menyusu tak amik mase 20 minit cam orang laen, terus 30 minit dan ke atas.. kau bayangkan.. aku punye ni**** dah saket2 sampai merayu kat hadeef supaya janganlah syok sorang2.. ahha


jadinya, aku pam memang tak konsisten la.. tak de jadual sangat pun time pam kat umah ni.. bre*st pun tak sempat nak penuh sebab asek kene bekerja je kuar kan susu.. ngeh!! sian b*****, kau penat eh, nanti aku bagi kau makan panadol panaflex.. target aku, sebelum masuk kerja, stock susu 100 oz.. cukup untuk 5 hari kerja kot..ya ALLAH, permudahkan lah,, murahkan lah rezeki hadeef..


oke.. aku punye peti ais bukan 2 3 pintu, tapi satu pintu je.. haruslah semua haiwan2 kene duk bawah.. hancur harapan nak beli udang, ketam, sotong, ikan, ayam, lala, kerang.. haha.. lauk pauk kene beli sikit2 je sebab tempat nak letak haiwan2 tu adalah kecik saje.. tak pe, en zubir dah sanggup nak gi beli lauk pauk basah hari2 kat kedai.. haha.. EBM tak leh campur dengan haiwan2 yang sudah mati dalam peti ais ye puan2.. =P tunggu dapat gaji 3 bulan kerja, aku beli deep freezer terus.. haha.. angan2.. pastu lawan EBM dengan kak zaza.. =D ..eh, macam menarik je..


senanya, aku memang nyesal la tak pam awal2 mase dalam pantang lagi.. aku ingat lagi, dalam pantang, susu mencurah2.. baby hisap sebelah kiri, sebelah kanan siap leaking lagi.. kalau mandi tu, sampai menitik keluar susu.. br**** cepat je penuh.. tapi skang macam................ oh, sila berpikiran positif.. positif..


normal kah kalau selang sejam pam hanya dapat 2-3 oz je?? atau sikit kuantiti tu?
ibu, mama, mami, mak, ummi, bonda di luar sana, tolong jawabkan boleh?? yg belum bergelar ibu pun, kalau ada ilmu yg boleh dikongsi, sila lah.. kecik tapak tangan hadeef, sebesar tapak tangan baba dia yang tadahkan.. huahuahua..


setakat ni baru ada 39 oz.. yang dalam gambar adalah 32 oz.. lagi 9 oz baru ditambah petang tadi.. ini gambar pagi tadi..


last, tolong doakan agar aku boleh fully breastfeed hadeef ye.. tolong doakan agar aku sabar dalam mengumpul stok.. tolong bagi kata2 semangat untuk aku.. thanks.. sayang korang seme..



4 Comments:

incik said...

chaiyok kak aniem chaiyoook!!!!
agi idup agi ngelaban!
ganbate!
.
.
haha..cukup tak?
akak..tak mau tension2..nanti effect pengeluaran product tu..
relax2..enjoy je.. n think po+
insyaAllah kak..niat dah ade..Allah tolong..
=)
#ewah..mcm ade pengalaman lak..;)papepun.all d best!

ummu aufa said...

betul tu kak aniem..mase pantang dulu memang susu baaaanyaaak sgt sbb baru di produce...tambah2 lg baby mase tu tido banyak sbb x pandai maen lg..hehe..kak ipa sy ckp doc gtau the best time t start pumping2 is a week after delivery..tp sy tak wat pon mase tu sbb duk kat kg tambah lg malas nak pum manual mase tuh..rase membazir jek dulu bile leaking lap2 je b*** tu..
hm..skg sy pon baru nk wat stok susu,agak susah sikit mcm cite kak anim ni..tengah pam, baby nak susu..mcm2 lg..tp xpe kak anim, mesti boleh punya(^^) niat kite ikhlas nak fully brastfeed kan, mesti dipermudahkan insyaallah..usaha ye! =)makan kurma, n makan benda berprotein tinggi mcm soya, ikan, sayur..kawan sy ckp die minum soya sekejap dah b**** bengkak terus..insyaallah=)

layla_elyas said...

salam anim..makanan yg tambah susu pun kena makan jugak..carila2 infonye..pil tambah susu pun ada..mmbantu jugak tu..pengalaman akak dulu, lg kerap pam lg banyak..sambil2 pam minum air..sebelum pam, urut dulu sambil doa..kena rangsang jugak ***** bg dapat booster..memancut2 je nnti..carilah tips kat blog2 ibu breastfeed..g byk tips..chaiyyok ;)

CikPuanMiera said...

salam dear.
1st of all. salam kenal2. =)

oh, nak taw teknik yang akak guna eh?
sonang yo.
kat komen ni akak citer sket je eh. nnt klo rajin akak buat entry penuh kat belog.

teknik yg akak pakai ialah 'tendum pumping'.
maknanya, bile sebelah breast baby isap, sebelah lagi kite pump.
menjimatkan masa juga actually.
dan lagi 1, kalo kita buat tendum pumping, susu lebih meriah taw.

cuba lah dan tolong laporkan prestasi susu anda kepada saya. terima kasih.

hahahaha =p

 

blogger templates 3 columns | Make Money Online